Kontrola planowa I kwartał 2010 r. - jakość handlowa przetworów rybnych PDF Drukuj Email

Jakość handlowa przetworów rybnych
 

Kontrolę przeprowadzono w 4 podmiotach gospodarczych znajdujących się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej konserw rybnych, marynat rybnych, konserwowanych owoców morza oraz ryb mrożonych glazurowanych na zgodność z przepisami o jakości handlowej i deklaracjami jakościowymi producentów.

 
Kontrolą objęto

- w zakresie oceny organoleptycznej i parametrów fizykochemicznych 15 partii o łącznej masie 5979,67 kg,

- w zakresie znakowania 17 partii przetworów rybnych o łącznej masie 7441,99 kg

 
Wyniki kontroli
 
Wymagań jakości handlowej nie spełniały:

- w zakresie cech fizykochemicznych 4 partie konserw rybnycho łącznej masie 3312,48 kg z uwagi na takie nieprawidłowości jak: zaniżona zawartość tłuszczu, zaniżona masa netto ryby, zawyżona zawartość węglowodanów, zaniżony udział mięsa w stosunku do deklarowanej masy netto, zaniżona zawartość białka, zaniżona zawartość wodnistej zawiesiny w oleju, zaniżona masa netto produktu; 3 partie konserwowanych owoców morza o łącznej masie 103,56 kg z uwagi na zaniżoną zawartość mięsa po odcieku oraz zawyżoną zawartość soli

- w zakresie oznakowania 11 partii artykułów rolno-spożywczych o łącznej masie 6474,83 kg z uwagi na takie nieprawidłowości jak: niewłaściwą wysokość cyfr i liter w oznakowaniu ilości nominalnej artykułu (w 5 partiach), brak informacji o ilościowej (wyrażonej w procentach) zawartości składników występujących w nazwie środka spożywczego (w 4 partiach), niewłaściwe wyrażenie poprzedzające datę minimalnej trwałości (w 3 partiach), brak prawidłowego dookreślenia w którym miejscu opakowania znajduje się data minimalnej trwałości (w 7 partiach), usuwalne oznakowanie zawarte na etykiecie (w 2 partiach),  częściowo zatarty nadruk na wieczku puszki (opakowania) zawierający m.in. datę minimalnej trwałości (w 2 partiach), niewłaściwe wyrażenie poprzedzające informację o ilości nominalnej produktu - jest „Waga netto” winno być „masa netto” lub „zawartość netto” (w 1 partii), przysłonięcie etykietą wsuwaną pod „klucz” wieczka puszki daty minimalnej trwałości (w 1 partii), podanie informacji dotyczących wartości odżywczej środka spożywczego w nieodpowiedniej kolejności (w 4 partiach), nieprawidłowo podany poziom wartości energetycznej (w 3 partiach), podanie wartości energetycznej (energia) w kilokaloriach (kcal) winno być w kilodżulach (kJ) i kilokaloriach (kcal) (w 1 partii), podanie w wykazie składników nazwy składników w rzeczywistości nie wykorzystanych jako składniki do produkcji przedmiotowych wyrobów (w 2 partiach), brak podania w wykazie składników nazwy lub numeru oraz zasadniczej funkcji technologicznej jaką pełnią w środku spożywczym kwas octowy i sacharynian sodu (w 2 partiach), brak podania w oznakowaniu kontrolowanych partii informacji „zawiera substancję słodzącą” wymaganej w przypadku użycia do produkcji środka spożywczego substancji słodzącej (sacharynian sodu E 954) (w 2 partiach).

 
Sankcje

W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami zastosowano następujące sankcje:

*   wszczęto postępowanie w sprawie nakazu poddania zabiegowi zmiany oznakowania 4 partii konserw rybnych o łącznej masie 3000,35 kg (art. 29 ust 1 pkt 2 ustawy o ijhars)

*   wszczęto postępowanie w sprawie zakazu wprowadzenia do obrotu 4 partii konserw rybnych o łącznej masie 3312,48 kg (art. 29 ust 1 pkt 1 ustawy o ijhars)

*   Wszczęto postępowanie w sprawie określenia rodzaju i ustalenia stopnia wady 3 partii konserwowanych owoców morza o łącznej masie 103,56 kg (art. 11 ust 4 ustawy o cenach)

*   Wszczęto postępowania w sprawie nałożenia kar pieniężnych w związku ze stwierdzeniem wprowadzenia do obrotu:

- 5 partii artykułów rolno-spożywczych zafałszowanych o łącznej masie 151,56 kg (art. 40a ust 1 pkt 4 ustawy o ijhars)

- 1 partii artykułu rolno-spożywczego o masie 24 kg, niespełniającego wymagań jakości handlowej (art. 40a ust 1 pkt 3)

*   3 podmiotom przekazano zalecenia pokontrolne w których wezwano do usunięcia nieprawidłowości.

 
WNIOSKI

Biorąc pod uwagę wyniki kontroli jakości handlowej konserw rybnych od roku 2007 należy stwierdzić, iż w przypadku tego asortymentu nadal utrzymuje się niewłaściwa jakość handlowa wyrobów, zarówno w zakresie oznakowania, jak i cech fizykochemicznych. Należy również nadmienić, iż duża część nieprawidłowości powtarza się w kolejnych kontrolach. W przypadku marynat rybnych cechy jakościowe, tj. organoleptyczne oraz fizykochemiczne pozostały na niezmienionym prawidłowym poziomie. W porównaniu z IV kwartałem 2009 r. nieprawidłowości w zakresie oznakowania marynat rybnych wzrosły z 66 do 100 % spośród kontrolowanych partii i zostały uznane jako zafałszowania żywności.

Podczas kontroli stwierdzono również nieprawidłowości jakości handlowej w zakresie cech fizykochemicznych konserwowanych owoców morza. Wskazany asortyment rzadko jest przedmiotem kontroli IJHARS, a uzyskane wyniki kontroli świadczą, iż wymaga on regularnych kontroli jakości handlowej.

Nieprawidłowości w zakresie cech fizykochemicznych przetworów rybnych stwierdzono dla 46% partii kontrolowanych wyrobów. Natomiast źle oznakowanych było 64% partii artykułów rolno-spożywczych poddanych kontroli. Tak wiele nieprawidłowości uzasadnia, potrzebę kontynuowania regularnych kontroli jakości handlowej przetworów rybnych.

 
 

Ta strona używa cookies (ciasteczek). Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dla plików cookies. Dowiedz się więcej.